|
Post by MusicalTom on Feb 25, 2007 17:54:03 GMT 1
Er is wel eens gemor over de ticketprijzen die je in Vlaanderen moet betalen als je naar een musical gaat kijken. In het buitenland zijn musicals pakken duurder maar toch lijken de huidige prijzen sommige mensen (zeker gezinnen met meerdere kinderen) af te schrikken. Wat is volgens jou een degelijke prijs, wat heb jij over voor een kaartje om je favoriete musical te zien?Commentaar in het onderstaande forum is meer dan welkom! Hou het wel on-topic aub.
|
|
LiseloT
Volwaardig Acteur
|
Post by LiseloT on Feb 25, 2007 18:22:13 GMT 1
Hierbij ben ik de eerste om op je eerste poll te reageren, Tommie . Ik heb voor "Tussen 25 en 40 EUR lijkt een mooie prijs..." gekozen. Er zijn producties die (de) mooi(st)e plaatsen geven aan deze prijzen (denk aan "Je negeert de waarheid?!", betaalbare klasse!). Jammer genoeg gaat het dan meestal om kleinere producties -met minder bekendheid- en geldt dit niet voor 'grote' musicals zoals Mamma Mia!, Beauty and the Beast,..., om de recentste maar op te noemen. Wat ik als studente dus zeer jammer vind! Ik moet wel toegeven dat ik meer geef aan tickets (meestal ongeveer €54, Categorie 1 in de Stadsschouwburg), maar ik zou het liever anders zien! Ik snap wel dat er veel bekostigd moet worden en dat het geld daarvoor érgens uit moet gehaald worden - programmaboekjes, merchandise, en ja, tickets -, maar 't is eigenlijk toch duur voor 1 avondje vertier. Je krijgt er wel veel voor in de plaats, maar ergens is het na die ene avond toch 'gedaan'. Zoals je zelf zei, voor gezinnen met meerdere kinderen is het dikwijls een tijdje sparen om bijvoorbeeld aan de trend van de jaarlijkse Studio 100 musical mee te kunnen doen! Ikzelf kom uit een gezin met 3 kinderen, we hebben alle 3 musical gespeeld en hebben er dus interesse voor. Maar mijn mama ziet het soms niet zitten om zomaar 4 tickets (m'n vader interesseert er zich niet voor, mama wel) te betalen. Ons laatste uitstapje Beauty and the Beast vorige week kostte haar €210, wat toch een serieus bedrag is. Dat ze dit niet voor alle producties wil doen, begrijp ik dan ook. Ikzelf heb het er wel voor over om ongeveer €50 per voorstelling te betalen (mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoet), ik wil namelijk goeie plaatsen. Als je dan naar een productie gaat, moet je goed zitten; vind ik. Goedkopere plaatsen nemen om minder geld kwijt te zijn, daar doe ik dan persoonlijk niet aan mee (tenzij ik de voorstelling meerdere keren zie, maar dan is het eigenlijk nog een uitzondering).
|
|
|
Post by theaterfreak on Feb 25, 2007 18:29:58 GMT 1
In A'pen bij les Mis en the Phantom of the opera, kostten de tickets 1ste rij rond 1500 of 1800 BFR. / nu zijn die eerste rijen ook al golden seats geworden. Op het balkon in de stadsschouwburg zijn ook golden seats , het is daar véél te warm en iemand die iets langere benen heeft , zit verkrampt. Hoe ze in Nederland die dure kaarten zo snel verkocht krijgen, dat vraag ik me af. Ik ben er zeker van dat véél meer mensen naar bvb BATB zouden gaan kijken als het betaalbaar was. en as je op de sherpa site kijkt, zijn de "goedkope " plaatsen zogezegd allemaal uitverkocht. ik vind het jammer.
|
|
|
Post by MusicalTom on Feb 25, 2007 18:53:53 GMT 1
Daar moet ik je even corrigeren... De eerste rijen Staddschouwburg zijn gewoon categorie 1. Golden Seats beginnen pas vanaf rij 7, en is enkel de middenste blok. Hetzelfde geldt denk ik voor de eerste rijen balkon, die zijn ook gewoon categorie 1.
|
|
|
Post by theaterfreak on Feb 25, 2007 19:23:54 GMT 1
ik hoop dat je gelijk hebt. bij sherpa staat : categorie 1: parterre 7-27 . ? ik ga ter plaatse bestellen aan de kassa ; zo weet ik tenminste waar ik zit. maar toch : goedkopere categorieen 3,4 en 5 zijn tot op het laatst reeds uitverkocht... larie , volgens mij .
|
|
0rowan0
Volwaardig Acteur
[R]owan
|
Post by 0rowan0 on Feb 25, 2007 19:41:32 GMT 1
Ik denk dat ze cat 3, 4 en 5 uitverkocht laten zijn omdat veel fans dan een kaartje in één van die cat boekt en met wat geluk dan wat plaatsen naar voor kan schuiven als die niet verkocht werden en dan mss zo op een plaats zitten die in het echt meer kost. Er zal natuurlijk ook wat commercie achter zitten zodat ze de duurste plaatsen eerst verkocht krijgen waardoor de omzet ook groter wordt.
Ik denk wel, enfin ik ben er bijna zeker van dat die plaatsen in de laatste cat wel ter plaatse, een uur voor de voorstelling verkocht worden.
Mocht er bij de poll nog een optie tot 50 EUR gestaan hebben zou ik die gekozen hebben, dat zou de max prijs zijn mocht ik die kunnen bepalen. Tot 60 EUR vind ik eig al te veel maar die heb ik nu wel gestemd. Ze mogen bij de ticketverkoop ook wel een onderscheid maken tussen kinderen en volwassenen vind ik, zeker zoals Liselot ook zegt voor mensen met grotere gezinnen kan dat duur oplopen.
|
|
pinker
Auditie kandidaat
|
Post by pinker on Feb 25, 2007 20:07:21 GMT 1
Aangezien ik graag advocaat van de duivel ben, zal ik hier even posten waarom het wel duur mag zijn :-) niet dat ik mezelf er kan in vinden, maar het stemt toch deels tot nadenken. (Ohja, zelf heb ik aangeklikt dat de prijs tot 60 euro mag oplopen, maar meestal trek ik zelf de grens bij "categorie 1" omdat ik geen champagne drink ) goed, de argumentatie: de definitie van "musical" leert ons het volgend: "Een musical is een doorlopend theaterstuk waarin toneelspel, zang, muziek en dans worden gecombineerd." Daaruit concludeer ik dan het volgende: - Toneelstuk: kost makkelijk 20euro - Optreden van zanger of zangeres of groep: 40euro voor een degelijk optreden - Muziek: een nieuwjaarsconcert van een degelijk orkest kan ook al gauw 20euro kosten - Dans: een dansvoorstelling zal je niet zien voor minder dan 20euro Maken we de som, dan zitten we aan 100 euro... en toch biedt musical ons dat allemaal aan een veel lager budget, hoewel ik (en ik vermoed ook vele anderen) zowel voor zang, dans, muziek en verhaal naar een musical trekken...
|
|
0rowan0
Volwaardig Acteur
[R]owan
|
Post by 0rowan0 on Feb 25, 2007 22:53:47 GMT 1
Als je het zo bekijkt heb je wel een punt ja!
|
|
LiseloT
Volwaardig Acteur
|
Post by LiseloT on Feb 26, 2007 19:25:32 GMT 1
Kan ik ergens wel inkomen, maar ik denk niet dat het loon van een musicalartiest 4 keer het loon van een danser is. In principe zijn het toch de acteurs die de 4 disciplines op het podium moeten zetten, maar ze worden daarom niet verviervoudigd betaald hé.. Daar zijn de kosten dus evenredig aan professionele dansers of dergelijke.
|
|
|
Post by theaterfreak on Feb 26, 2007 19:26:11 GMT 1
Als je het zo bekijkt heb je wel een punt ja! pinker: de beste toneelstukken die ik ooit heb gezien, kostten 4 EU (ja,ja bij dezomer van Antwerpen , dat was "Les noces" , zélfs met receptie vooraf én eten achteraf!!) en 6 of 9 EU . voor prachtige stukken zoals "Hamlet" , "Mixico impossible" , "The lieutenant of Inishmore" en "Kleine Tony" (gratis) allemaal stukken van de laatste maanden.
|
|
|
Post by theaterfreak on Feb 26, 2007 19:36:38 GMT 1
Kan ik ergens wel inkomen, maar ik denk niet dat het loon van een musicalartiest 4 keer het loon van een danser is. In principe zijn het toch de acteurs die de 4 disciplines op het podium moeten zetten, maar ze worden daarom niet verviervoudigd betaald hé.. Daar zijn de kosten dus evenredig aan professionele dansers of dergelijke.
|
|
annemie
Volwaardig Acteur
|
Post by annemie on Feb 27, 2007 19:55:03 GMT 1
ik hoop dat je gelijk hebt. bij sherpa staat : categorie 1: parterre 7-27 . ? ik ga ter plaatse bestellen aan de kassa ; zo weet ik tenminste waar ik zit. maar toch : goedkopere categorieen 3,4 en 5 zijn tot op het laatst reeds uitverkocht... larie , volgens mij . Wij bestellen altijd kaarten van cat 1 en zitten meestal voor rij 7! De golden seats zijn ongeveer in een middenblok vooraan vanaf rij 7!
|
|
|
Post by Catherine on Mar 1, 2007 8:59:41 GMT 1
ik hoop dat je gelijk hebt. bij sherpa staat : categorie 1: parterre 7-27 . ? ik ga ter plaatse bestellen aan de kassa ; zo weet ik tenminste waar ik zit. maar toch : goedkopere categorieen 3,4 en 5 zijn tot op het laatst reeds uitverkocht... larie , volgens mij . Wij bestellen altijd kaarten van cat 1 en zitten meestal voor rij 7! De golden seats zijn ongeveer in een middenblok vooraan vanaf rij 7! Yep, dat heb ik ook al gemerkt, maar dat is niet altijd zo ! Ik bestel tegenwoordig ook soms cat. 1 hoor. Als je via internet bestelt dan kan je zien wanneer je het dichtste zit, met Golden of met Cat. 1. Echter, BatB heb ik Golden Seats besteld en zat ik op de eerste rij, technisch was dit echter rij 5 maar al de eerste rijen waren weg genomen voor de orkestbak groter te maken. Dus ik denk dat het maar de eerste 4 rijen (de wegneembare rijen) zijn die aan Cat. 1 verkocht worden. Nu even over de Poll: Voor mijn part mag het gerust tot 60€ gaan hoor, zolang er maar voldoende categoriën zijn en het prijsverschil tussen duurste en goedkoopste redelijk groot is. Ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om naar theater te gaan, maar langs de andere kant begrijp ik ook dat grote producties meer geld vragen omdat ze ook duurder zijn om te maken. Zo'n categoriën lijken mij dan ideaal... niemand wordt uitgesloten en de productie maakt toch genoeg winst. Zoals de prijzen nu zijn vind ik ze wel goed... je hebt goedkope plaatsen en dure plaatsen... meer vraag ik niet.
|
|
LiseloT
Volwaardig Acteur
|
Post by LiseloT on Mar 1, 2007 9:42:24 GMT 1
Je hebt goedkope plaatsen en dure plaatsen... Probleem is wel dat de Stadsschouwburg de goedkoopste plaatsen nooit te koop aanbiedt! Op Sherpa staan categorie 4 (€24 of met weekendtoeslag €29) en categorie 5 (€19 of met weekendtoeslag €24) altijd als uitverkocht. Terwijl dat dus niet het geval is.. Volgens mij is dat om dezelfde reden die Boris hierboven al vermeldde. Jammer, want een deel van het balkon zit altijd leeg.
|
|
annemie
Volwaardig Acteur
|
Post by annemie on Mar 1, 2007 12:54:52 GMT 1
Wij bestellen altijd kaarten van cat 1 en zitten meestal voor rij 7! De golden seats zijn ongeveer in een middenblok vooraan vanaf rij 7! Yep, dat heb ik ook al gemerkt, maar dat is niet altijd zo ! Ik bestel tegenwoordig ook soms cat. 1 hoor. Als je via internet bestelt dan kan je zien wanneer je het dichtste zit, met Golden of met Cat. 1. Echter, BatB heb ik Golden Seats besteld en zat ik op de eerste rij, technisch was dit echter rij 5 maar al de eerste rijen waren weg genomen voor de orkestbak groter te maken. Dus ik denk dat het maar de eerste 4 rijen (de wegneembare rijen) zijn die aan Cat. 1 verkocht worden. Nu even over de Poll: Voor mijn part mag het gerust tot 60€ gaan hoor, zolang er maar voldoende categoriën zijn en het prijsverschil tussen duurste en goedkoopste redelijk groot is. Ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om naar theater te gaan, maar langs de andere kant begrijp ik ook dat grote producties meer geld vragen omdat ze ook duurder zijn om te maken. Zo'n categoriën lijken mij dan ideaal... niemand wordt uitgesloten en de productie maakt toch genoeg winst. Zoals de prijzen nu zijn vind ik ze wel goed... je hebt goedkope plaatsen en dure plaatsen... meer vraag ik niet. begrijpelijk , grote producties kosten inderdaad veel geld, maar meestal spelen die toch ook veel langer met ev nog verlengingen, kunnen ze daar dan hun extra kosten niet uithalen?
|
|