geertje
Auditie kandidaat
|
Post by geertje on Dec 20, 2006 13:44:21 GMT 1
Na jaren wachten is het eindelijk zo ver. De weerkundige lente belooft een nieuwe lente voor musicalland te worden mits de goedkeuring van CultuurInvest Wordt dit een 'boost' voor Vlaamse musicalcreaties? Komt er dan ook een productie van 'Grandiozo' in de Zuiderkroon? Met Wanda, Daisy & Goele? Het staat alvast bovenaan mijn kerstlijstje PRETTIGE FEESTEN!!!!!!!
|
|
|
Post by liesbeth on Dec 21, 2006 15:42:00 GMT 1
hoppelijk wel!!!!!!!!!!!!!!!!! maar zullen we toch wel nog wat op moeten wachten vrees ik de combi goele en daisy is Magie! net zoals in dracula
ook voor iedereen SUPER MUSICAL 2007-JAAR
|
|
|
Post by anoniempje on Dec 21, 2006 18:35:57 GMT 1
ook van mij: een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar!
|
|
saskia
Volwaardig Acteur
|
Post by saskia on Dec 23, 2006 13:32:00 GMT 1
Langs deze weg wil ik natuurlijk ook iedereen een Prettig Kerstfeest toewensen !
|
|
|
Post by Catherine on Jan 20, 2007 12:41:38 GMT 1
Een interessant artikel is net verscheven op de homepage: hier te lezen
|
|
|
Post by Catherine on Jan 21, 2007 11:03:41 GMT 1
Zal ik dan maar de eerste zijn die even haar mening zegt : In het artikel staat dat dit over het Raport van Vlerickschool: Tja, dat is makkelijk gezegd maar ik vraag mij wel af wat er nu allemaal juist tot "cultuur" behoort? Het is makkelijk om te zeggen dat musical nauwelijks bijdraagt... maar is dit niet logisch als grote takken zoals cinema tevens behoren tot cultuur? Een filmpje kan je elke dag meepikken maar een musical niet... is het dan niet logisch dat zij een kleiner aandeel vormen? Maar daarom zijn ze niet minder belangrijk. Vervolgens werd ook dit aangehaals: Ik denk dat iedereen hier daar wel mee oneens is ... Er is steeds een winkeltje waar je een CD kan kopen van de musical, én deze worden ook vaak in CD winkels verkocht. Oké, toegegeven er zijn CD's en DVD's die enkel in de theaters te koop aangeboden wordt... maar volgens mij ligt dat niet aan het theater of de productie, maar aan het feit dat er maar weinig winkels geinteresseerd zijn in het verkopen van musical artikelen. Er zijn maar TWEE winkels in Europa die nagenoeg bijna alle CD's en DVD's te koop aanbieden. Deze winkels hebben een echte goudmijn, want er wordt enorm veel verkocht daar... ik denk dat er gewoon niet beseft wordt, hoeveel mensen dit zouden kopen moest makkelijker te vinden zijn. In het theaterwinkeltje kan je zelden met je bankkaart betalen dus als je niet voldoend cash meehebt, tja dan heb je vaak pech. Over wat de subsidies betreft heeft Wilfried volkomen gelijk met wat hij zegt op het einde: Absoluut, vergeet trouwens niet dat alle grote artiesten ooit in een klein gezelschap begonnen zijn, als we hen niet de kans geven om zich te ontwikkelen dan ziet het er niet goed uit voor onze musical industrie. Ik vind nog steeds dat onze minister van cultuur niet beseft wat voor een groeiende industrie Musical is. Kijk maar naar andere landen... hoeveel musicals worden er niet verlengd wegens succes ?! Om terug te komen op mijn eerste puntje, het is makkelijk om te zeggen dat musical maar een klein aandeel is in "Cultuur" (zeker als er niet eens gezegd wordt wat er onder "cultuur" valt), maar wat met de groei in dat aandeel? Maakt de grootte van het aandeel uit als er zou blijken dat musical een groeiende "industrie" is??? Neemt niet weg dat CultuurInvest een fantastische onderneming is voor de verdere ontwikkeling van podiumkunsten... hopelijk geven ze iedereen een eerlijke kans op het krijgen van subsidie.
|
|
LiseloT
Volwaardig Acteur
|
Post by LiseloT on Jan 21, 2007 20:11:41 GMT 1
Wat mij vooral is bijgebleven uit de tekst is volgende quote (die Catherine ook al aanhaalde): "Een industrie brengt een produkt voort dat massaal kan gereproduceerd worden zoals cd's, mode, film,... Bij musical zit daar een fameuze belemmering, want de consument - de theaterbezoeker - moet op één bepaalde plaats, op één bepaald tijdstip zijn wil hij de voorstelling kunnen zien. Dat is een van de redenen waarom musical - en podiumkunsten in het algemeen - juist zo risicovol zijn. " Ik begrijp hoe ze hun redenatie maken, maar ga er toch niet mee akkoord. Dat musical daarom als risicovol gezien wordt, is een feit. Maar dat komt ook grotendeels omdat musical niet krijgt wat hij verdient, zeker niet qua subsidies. Moesten ze musical meer subsidiëren, dan zouden de producenten ook eerder eens een risico nemen met een bepaalde productie, terwijl ze die nu gewoon niet spelen wegens té risicovol. Moest musical meer geld krijgen, zou dit een industrie worden die niet op één bepaalde plaats en op één bepaald tijdstip zou worden beleefd. Men zou meer cd's en dvd's kunnen maken! En ik denk dat iedereen hier er mee akkoord gaat als ik zeg dat dat een succes zou zijn! Mensen zijn geïnteresseerd in cd's en dvd's van producties die ze gezien hebben, daar zijn alle fans hier en nog vele anderen het bewijs van! Het lijkt me een beetje een vicieuze cirkel.. Geven de overheden musical niet het geld en de aandacht die musical verdient, dan zullen de musicalproducten ook niet kunnen doen wat overheden verwachten en als 'succesvol' zien. Geef ons toch gewoon een beetje geld en laat ons bewijzen wat musical en musical-Vlaanderen waard is!
|
|
ale
Auditie kandidaat
|
Post by ale on Jan 23, 2007 15:18:55 GMT 1
Het belangrijkste zinnetje in heel het opiniestuk is voor dat CultuurInvest én subsidie allebei ideaal zou zijn. Geef terug structurele subsidie aan een huis dat geen supergrote knallers moet maken maar wel kleinere artistieke projecten. Een huis dat geen solo speelt maar samenwerkt met anderen die kleinere musicals maken/willen maken. Mag ik bijvoorbeeld het kleine toerende Wow Wat Een Wolf als voorbeeld nemen? Geen musicalliefhebber die dat kent maar het is een musical eigenlijk. En naast die subsidie dan CultuurInvest, waar grotere producties als Daens terecht kunnen. Want ik weet niet of het heel realistisch is te denken dat CultuurInvest geld gaat steken in kleine niet-commerciele projecten....
|
|
|
Post by webberfan on Jan 28, 2007 15:44:06 GMT 1
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom theater/cultuur in het algemeen en musical in het bijzonder in Vlaanderen zo stiefmoederlijk worden behandeld. In een tijd waarin steeds meer bedrijven naar het buitenland trekken wanneer het op het produceren van goederen aankomt, moet het toch duidelijk zijn dat in de culturele sector een hele resem mogelijkheden wacht op ontginning. Een grote musicalproductie geeft aan vele tientallen mensen werk. het voordeel daarvan is : lichtman, schminkster, kleedster, acteur, enz. moet op de avond van de voorstelling ook lichamelijk aanwezig zijn in de schouwburg. Het gaat hier dus allemaal om taken die niet naar een laagloonland kunnen overgeheveld worden. Daarom is het juist zo spijtig dat grote producties zoals Beauty and the beast slechts een dun laagje Vlaamse vernis met zich meekrijgen. Buiten de hoofdrolspelers, komen hier zeer weinig Vlaamse banen bij kijken. Het grootste deel van het productieproces vindt immers buiten Vlaanderen plaats. De mensen die hier toch bij betrokken worden, hebben vaak nog bij de verloren gegane musicalafdeling van het ballet van Vlaanderen hun ervaring opgebouwd. Een gemis dat tot op heden niet is ingevuld. Vlaanderen telt al zeer weinig theaters die naam waardig, ik kan dan ook niet begrijpen dat er bijvoorbeeld in de Stadsschouwburg amper Vlaamse producties doorgaan. My fair Lady of Grease zijn gastvoorstellingen die Antwerpen aandoen als was het een Nederlandse stad, ik denk dat daar een taak ligt voor de mensen die met het cultuurbeleid in Vlaanderen begaan zijn, om dit opnieuw recht te trekken. Voor de afgestudeerden van de musicalopleiding in Brussel bv., bestaat er geen enkele vorm van opvolging of vooruitzichten, waardoor het voor jonge, onbekende Vlaamse acteurs een haast onmogelijke opdracht is om op te tornen tegen de buitenlandse concurrentie. Ik zie in de nabije toekomst niet onmiddellijk opvolging voor een Hans Peter Janssens, Hilde Norga of Jan Schepes
|
|
|
Post by wowposter on Nov 16, 2008 6:10:21 GMT 1
|
|