geertje
Auditie kandidaat
|
Post by geertje on Sept 11, 2007 17:52:32 GMT 1
Voor de twijfelaars en optimisten komt dit waarschijnlijk als een schok maar wat velen al vermoedden blijkt waar. Na het optimisme van de jaren 90, waar grote commerciële producties van Geert Allaert vredig naast het KBVV leefden, hebben wij anno 2007 niets meer. Vooraleer iemand nu reageert met ‘En Kuifje dan!?!?’ wil ik alvast stellen dat je deze productie toch bezwaarlijk de redding van de ‘Vlaamse’ musical kan noemen. Bordkartonnen personages in een groot, groter, grootst productie die, ondanks wat de reclamecampagne ons wil laten geloven, geen commercieel succes was. Dus kijken we naar een nieuw seizoen dat ons niets interessants biedt. StihMul, een grote lege doos en schandelijk gemiste kans, verlaat terecht de scène. En de Vlaamse Musical Prijzen, vol van goede bedoelingen, heeft niet genoeg adem om het genre te reanimeren. Hoe schril het contrast met Nederland waar met de komst van M-lab een nieuwe schakering in het musicalpallet is ontstaan. Misschien dat de ontbinding van België en de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland uitkomst voor musical kan bieden.
|
|
0rowan0
Volwaardig Acteur
[R]owan
|
Post by 0rowan0 on Sept 12, 2007 10:42:31 GMT 1
Met jouw laatste zin moet je toch opletten hoor , hoewel ik daar ook wel pro voor ben (al langer dan vandaag). Vlaanderen (op musicalgebied spreekt men al van Vlaanderen als onafhankelijke staat, het zijn niet de Belgische maar Vlaamse musicalprijzen, niet een Belgische cast maar een Vlaamse, enz.) zit inderdaad weer in een musicalstille periode, als het op grote producties aankomt ten minste! Er zijn tal van kleine (en zowel professionele als amateur) producties die komen, maar die het meer zullen moeten redden met mond- aan mondreclame. Over het algemeen hebben we dus niet te klagen, maar doornsee Vlaanderen zit natuurlijk te wachten op groote musicals en die krijgen we in het seizoen 2008-2009 meer dan dubbel en dik! Evita, Tanz der Vampire en Daens zullen allen tegelijk spelen, doe daar nog enkele kleinere producties bij en wij zijn gelukkig maar we zullen moeten wachten! Intussen kunnen we bij onze buurlanden Duitsland, Engeland en Nederland troost vinden met spectaculaire musicals als: Mamma Mia!, Tanz der Vampire, Evita, Les Misérables, Die Schöne und das Biest, 3 Musketiere, Wicked, Tarzan, noem maar op!
|
|
nelson
Auditie kandidaat
|
Post by nelson on Sept 13, 2007 11:12:30 GMT 1
Als Kuifje ergens in is geslaagd is het juist een aantal van die bordkartonnen karakters echt tot leven te brengen, met Kuifje zelf voorop (maar ook Castafiore en Haddock),
Dat komend jaar geen grote producties staan in Vlaanderen is spijtig, maar ze hebben hoe nog niet te betekenen dat het er erg veel beter op wordt. Producties als The Wiz, Tarzan en (als de voorbodes niet bedriegen) Dirty Dancing mag je zo van me hebben.
Er komen in Vlaanderen toch weer een flink aantal kleine producties (14?) komend theaterseizoen. En laten die vaak interessanter zijn dan de grote. Een liefhebber moet deze zeker weten te vinden. En als dat niet lukt kun je mooi een jaar sparen voor de hausse van 2008.
M-Lab lijkt inderdaad een zegen, maar die is hier ook maar net geopend. Ze spelen er nu een geweldige Into the Woods, en ik kan niet wachten op "Ganesha. een perfecte god", maar als dat het verschil moet zijn tussen leven en dood. De levensvatbaarheid is nog niet aangetoond. En er zijn al dagen geweest dat een deel van de kaarten (150 per dag) tegen half tarief moesten worden verkocht op het uitburo. Wie weet krijgt Vlaanderen een soortgelijk initiatief; door vandenEnde, of door een ander. BIj de pakken neerzitten is dan niet de juiste houding, maar aanpakken.
|
|
page
Auditie kandidaat
|
Post by page on Sept 14, 2007 0:28:48 GMT 1
Wie zich afvraagt waarom het in Vlaanderen niet storm loopt voor musical, moet maar eens dit forum bekijken. Er komt alleen reactie als er grote voorstellingen zijn als Batb, Kuifje of Grease. Over de andere voorstellingen geen krimp. Als er geen megaproducties zijn, komt dan ook meteen het bericht "musical is dood". De Vlaamse Musicalprijzen zorgen ervoor dat musical positief in het nieuws komt. Dat lukt ook maar toch blijkt dat ook weer niet voldoende, alsof prijzen nieuwe voorstellingen zouden kunnen opleveren. En over de jurering van de Vlaamse Musicalprijzen is er ook gemekker want o wee, batb is niet genoeg genomineerd. Ik weet weer waarom ik nauwelijks dit forum bekijk.
Zolang de musicalliefhebbers in Vlaanderen zo beperkt zijn in hun denken, kan musical niet echt van de grond komen. Ik ben jaloers op Nederland, waar musical meer leeft, musicalliefhebbers positiever ingesteld en niet enkel buiten komen voor megamusicals (al is het daar natuurlijk ook niet allemaal rozengeur en maneschijn).
Kan het dus iets positiever? Alleen dan krijgt de Vlaamse musical echt een kans. En ga kijken naar die musicals, groot en klein. Dan hoef je geen kleinerende berichten over producenten te schrijven die tenminste nog wel hun nek uitsteken. En dan kan je tenminste écht meepraten want weet je waar je het over hebt.
Ik kijk al uit naar de Musicalprijzen want daar krijgen we blijkbaar zeker een stuk of tien voorproefjes te zien. Als er effectief zoveel musicals zijn, hoe klein ook, is het beschamend dat sommige fans hier komen zeggen dat Vlaamse musical dood is. Als het ooit zo ver komt, is het mee de verantwoordelijkheid van dit soort "fans". Hopelijk krijgen we in Vlaanderen ook meer "Nelsons", die genuanceerder denken en de goede dingen naar waarde weten te schatten. Lukt dat niet, vraag ik me af wat het nut van dit forum is.
|
|
geertje
Auditie kandidaat
|
Post by geertje on Sept 14, 2007 9:18:04 GMT 1
Beste OrowanO, Nelson & Page, Hartelijk bedankt voor jullie reactie. Het verbaast mij dat een stok in het hoenderhok zo weinig reacties opleverde maar jullie opmerkingen geven mij hoop. Een ernstige discussie op dit forum over musical hebben we nog niet al te vaak gehad. Over 1 ding zijn we het allemaal eens; er is té weinig belangstelling voor kleinere musicalproducties in Vlaanderen. Net die voorstellingen moeten extra onder de aandacht gebracht worden. Dat is niet alleen het probleem van Musicalsite maar van alle media. Moeten we nu echt om de haverklap een reportage over Kuifje hebben? Komaan Musicalsite geef eens het goede voorbeeld! Reportages over nieuwe initiatieven, jonge auteurs en componisten, frisse muziektheaterproducties. Stel regelmatig een nieuwe Vlaamse (al dan niet opgevoerde) productie voor. Waar blijft de volgende Musicalbar? Waarom geen professionele mini-workshops of lezingen van nieuw werk? Dat zijn de gemiste kans die StiHMuL had moeten grijpen. Daarom zijn zij voor mij een grote lege doos. Op Page zijn persoonlijke opmerkingen ga ik niet diep in. Dat ik Kuifje maar niks vind is mijn mening. En als Page de juiste definitie van 'kleinerend' wil kennen dan moet hij de persoonlijke opmerkingen in zijn reactie maar eens herlezen...
|
|
Matthew
Auditie kandidaat
|
Post by Matthew on Sept 19, 2007 9:38:37 GMT 1
Ik vind persoonlijk dat wij niet echt te klagen hebben. Oké, er zijn in Vlaanderen geen grote musicals aangekondigd, maar dat betekent niet dat de Vlaamse fan niet aan zijn trekken kan komen. Er zijn kleine producties dit seizoen. Zo denk ik maar aan Aladdin, die in Evergem drie dagen zal te zien zijn volgend jaar. En verder zijn onze buurlanden goed gevuld. Zelfs vanuit de Belgische kust is het maar een paar uur rijden naar Breda, waar alle grote Nederlandse musicals de revue passeren. Je kan er dus zonder probleem Evita, Ciske De Rat, Fame en meer gaan zien. Ook Rotterdam en Utrecht zijn niet veraf, mocht je The Wiz, Dirty Dancing en Les Miserables wilt bekijken. Londen is ook niet veraf om er eentje te gaan bekijken. Avenue Q, Wicked, Spamalot, ... het blijven topproducties. In Duitsland hebben we nog Mamma Mia, Die 3 Musketiere en Wicked.
Musical is vlaanderen is helemaal niet dood, want de Vlaming krijgt zijn kans, enkel niet in eigen land. Volgend seizoen mogen we gelukkig wat leukere producties verwachten. Zoals al eerder verteld worden er enkele producties zoals Evita en Daens en Tanz Der Vampire verwacht, maar ook in het buitenland hebben we weer veel, waaronder Dirty Dancing (niet mijn stijl hoor) en Spring Awakening (die wel!). Hairspray komt ook naar Nederland...
Ik wou ook nog even reageren op Nelson: Tarzan is geen schitterende productie, maar mag best in het rijtje komen van 'must see'. Het is buitengewoon spectaculair, en Chantal Janzen steelt er de show. De prijs mocht best ietsje minder (84 euro voor het duurste ticket, ik zou 69 respectabel vinden) maar het is echt iets dat je moet gezien hebben.
|
|
nelson
Auditie kandidaat
|
Post by nelson on Sept 20, 2007 23:09:26 GMT 1
De kritiek dat het in Belgie alleen om de grote producties gaat en zeker op het forum is misschien terecht, maar of dat in Nederland nu echt veel anders is vraag ik me af. Ook daar draaien de forums vooral op de mega-producties. De reclamecampagnes van vandenEnde doen ook voorkomen of alleen maar die producties bestaan. En zelfs "the Wiz" krijgt hier de prijs voor beste musical, terwijl ik niemand met een beetje verstand daar een positief oordeel over heb horen vellen. Ook hier moeten de andere producenten en producties vechten om aandacht. Veel van onze kleintjes gaan ook de grens over, al is het maar een beperkte hoeveelheid voorstellingen, zodat de aandacht daar waarschijnlijk nog verder te zoeken is. De liefhebber zoekt naar meer, maar komt ook tot de conclusie dat hij misschien niet tot een heel grote groep behoort. En dat daarom trips naar het buitenland ook gewoon nodig zijn om bijzondere producties in een professionele uitvoering te kunnen zien. Maar probeer ook te genieten van de niet-professionele opvoeringen en opleidingsvoorstellingen, en hoop dat de amateurs en studenten/docenten een interessante stukkeuze hebben. Ik weet dat ik in die hoek in Nederland interessante voorstellingen heb gemist (varierend van A new Brain tot The Hunchback of Notre Dame en Zanna don't) en mooie voorstellingen wel heb gezien (Pippin, Jane Eyre en Secret Garden) juist buiten de professionele circuits om. Jammer dat deze uitvoerenden niet inzien dat hun productie ook buiten de familie-bekenden-dorps/stadsgenoten-kring interessant is en hun productie niet op de landelijke internetsites slijten. Ik wou ook nog even reageren op Nelson: Tarzan is geen schitterende productie, maar mag best in het rijtje komen van 'must see'. Ik had Tarzan na 10 minuten wel gezien. Prachtige opening en dan 2 uur hetzelfde, ik had moeite om wakker te blijven. Ik snap best dat er mensen zijn die het prachtig vinden, maar mij doet het helemaal niets. Als we toch Disney moeten krijgen wil ik liever The Hunchback of Notre Dame, die vele malen interessanter is
|
|
nelson
Auditie kandidaat
|
Post by nelson on Sept 25, 2007 10:48:12 GMT 1
Na de optredens tijdens de Musicalprijzen-uitreiking te hebben gezien moet ik toegeven dat de musical in Vlaanderen in ieder geval voor een jaar in coma ligt. Vele optredens hadden niets met musical te maken, maar kwamen uit juke-box-shows.
|
|