|
Post by liesbeth on Nov 17, 2006 16:31:03 GMT 1
weet er soms iemand het verschil tussen een generale repetitie een try out en een avant premiere?
|
|
|
Post by Christel on Nov 17, 2006 18:43:50 GMT 1
Wel, in de meeste gevallen is de generale repetitie, de laatste repetitie voor de première. Tegenwoordig zien we evenwel -en ik spreek alleen over musicals- dat men de laatste repetitieweek (in London zelfs -weken) al publiek toelaat, om te zien hoe het publiek reageert, of er genoeg vaart in de voorstelling zit... en om nog een hoop andere redenen. Het voordeel is dat het volledige team 'opgewarmd' is, dat men de 'knelpunten' kent en eventueel kan bijsturen edm. eer men de recensenten toelaat. Dat zijn de zogenaamde try-outs. Als je zo'n try-out bijwoont, kan het zijn dat de regisseur de voorstelling onderbreekt, dat er iets misloopt met de techniek, waardoor de show even stil ligt enz. De avantpremière is dikwijls de perspremière als men bv. niet genoeg plaats heeft in het theater om naast de 'plaatselijke bekendheden' ook nog de pers te ontvangen. Men spreekt dan van de avantpremière en de galapremière of gewoon de première. Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg!
|
|
|
Post by liesbeth on Nov 18, 2006 22:16:51 GMT 1
dankje voor de toffe uitleg! maar bij BATB gaat het zo: eerst op 19/01 is er een generale repetitie en daarna volgen er 3 try outs (op 21/01;23/01;24/01) en daarna is op 25/01 denk ik de avant premiere. is het dan de cast van de generale repetitie die de avant premiere speelt?
|
|
saskia
Volwaardig Acteur
|
Post by saskia on Nov 19, 2006 20:01:03 GMT 1
Denk dat de cast wel gewoon hetzelfde blijft. Vooral ook met de tryouts ga je zeker de hoofdcast hebben die speelt. Later bij de voorstellingen kan je dan natuurlijk ook de understudy's krijgen.
|
|
|
Post by wowposter on Nov 16, 2008 6:11:37 GMT 1
|
|