|
Post by liesbeth on Dec 3, 2006 15:09:24 GMT 1
nog zo'n verschil...
|
|
telly
Auditie kandidaat
|
Post by telly on Dec 3, 2006 16:43:15 GMT 1
het verschil is: een understudy heeft (meestal) een rol in het ensemble en daarnaast heeft die ook een hoofdrol ingestudeerd. voor die hoofdrol is de understudy een vervanger. als de persoon die de hoofdrol speelt ziek is, vrijaf of andere verplichtingen heeft, speelt de understudy. soms zijn er verschillende understudies voor 1 rol, die dan om beurt spelen. een alternate heeft vaste speeldagen. hij/zij kan ook in het ensemble spelen, maar heeft veel meer speelzekerheid om als hoofdrol op te gaan. een understudy moet bij wijze van spreken 'wachten' tot de hoofdcast ziek is, een alternate heeft een of meer vaste speeldag(en) (heeft in ieder geval zekerheid van spelen, soms kan het gebeuren dat een understudy geen enkele keer de rol die hij/zij heeft gestudeerd mag spelen). vaak is er een alternate omdat de hoofdrol ook andere verplichtingen heeft, is de alternate een publiekstrekker (ik denk aan Syb in Rembrandt) of is de rol te zwaar voor een persoon om alle shows te spelen/zingen. even zeggen dat ik hier steeds hoofdrol heb gebruikt, maar het kan ook gaan om een belangrijke bijrol ea. hopelijk is het nu wat duidelijker als iemand nog aanvullingen/aanpassingen weet, ik hoor het graag groetjes
|
|
|
Post by liesbeth on Dec 3, 2006 17:04:55 GMT 1
héééél erg bedankt!!!!
|
|
|
Post by wowposter on Nov 16, 2008 6:11:40 GMT 1
|
|