|
Post by musicallover on Sept 24, 2007 16:15:56 GMT 1
Tussen 22 en 23 uur is de voorstelling gedaan maar daarna kan je nog iets aan de gasten vragen als je dat wil. precieze uur weet ik niet. Mogen jullie naar de afterparty gaan? Of stond daar niets van in de mail.
|
|
0rowan0
Volwaardig Acteur
[R]owan
|
Post by 0rowan0 on Sept 25, 2007 15:19:40 GMT 1
Beauty and the Beast kaapt het maximum van zijn nominaties weg tijdens het gala van de Vlaamse Musicalprijzen 2007, hiermee overwint de sprookjesmusical Kuifje: De Zonntempel, die onbegrijpelijk meer nominaties binnenhaalde (8) maar er slecht twee kon verzilveren! Goele De Raedt mocht als eerste haar prijs afhalen voor Beste Vrouwelijke Bijrol, daarna volgde Peter Van de Velde voor zijn rol als Lumière. Ook René van Kooten was terecht genomineerd in de categorie Beste Mannelijke Bijrol, maar moest de eer dus overlaten aan Peter. Wie wel zijn nominatie binnenhaalde was Steve Beirnaert voor Beste Aanstormend Talent, voor zijn rol als Lefou. Niet alleen enkele hoofdrolspeler werden in de bloemetjes gezet ook het volledige ensemble van Beauty and the Beast wist hun nominatie te verzilveren voor het uitstekende dans-, zang- en acteerprestaties! Ten slotte won de mooiste musical van het jaar ook de Radio 2 publieksprijs! Hiermee werd bewezen dat Beauty and the Beast wel degelijk mocht genomineerd geweest zijn voor Beste (kwalitatieve) Musical! Alle winnaars getuigden hun lof aan de producenten Joop Van den Ende Theaterproducties en Stage Entertainment en hoopten dat deze nog meer hoogstaande producties naar Vlaanderen zouden brengen! An Rydant, hoofd van Stage Entertainment Belgium bracht hun wensen in vervulling met de mededeling dat Vlaanderen op zoek gaat naar een Vlaamse Evita en dat ook Ciske de Rat komt overwaaien uit Nederland! Ook wist zij terecht te vermelden dat hoofdrolspelers Ann Van den Broeck en Jan Schepens meer dan glanzend hun rollen ingevuld hebben net als ook alle andere leden van de schitterende cast!
|
|
|
Post by iemandbenik on Sept 25, 2007 17:24:56 GMT 1
Ik vind de verzilveringen onterecht, ik durf bijna met zekerheid zeggen dat er niet veel echte musicalfans, sunjata hebben gezien!! Ik hoopte op een verzilvering voor kuifje, die zijn er wel maar onterecht veel te weing!! Rene Kooten moest gewoon een verzilvering hebben!! Ik vind sommige uitslagen echt onterecht!!
|
|
pinker
Auditie kandidaat
|
Post by pinker on Sept 25, 2007 17:33:29 GMT 1
Veel onterechter vind ik de cast van Grease...
De romeo's en Sasha... ik dacht echt dat het in de film jonge gasten waren... of vergis ik mij nu zo hard ? ik dacht het niet! Pff, echt belachelijk! Waar is't vertrouwen in het jeugdig talent? in de toekomst? Sasha en Davy vond ik al stom, maar nu Chris en Gunther...
Naambekendheid is precies belangrijker dan passen in de rol...
och, moeten niet teveel woorden aan vuilgemaakt worden. Kzal wel eens gaan zien, omdat ik toch wil weten wat en wie volgend jaar met de awards zal gaan lopen. Dat zal dan pas onterecht te noemen zijn!
Greets Ibisje xxx
|
|
|
Post by theaterfreak on Sept 25, 2007 17:50:18 GMT 1
Ik vind de verzilveringen onterecht, ik durf bijna met zekerheid zeggen dat er niet veel echte musicalfans, sunjata hebben gezien!! Ik hoopte op een verzilvering voor kuifje, die zijn er wel maar onterecht veel te weing!! Rene Kooten moest gewoon een verzilvering hebben!! Ik vind sommige uitslagen echt onterecht!! ik ben een echte musicalfan én ik heb alle genomineerde musicals gezien. Sunjata ook en zij hebben terecht hun prijzen gewonnen . De voorstellingen zijn heel creatief , prachtig van vormgeving én helemaal van Vlaamse bodem. Bovendien kosten de voorstellingen in Het Paleis tussen 6 ! en 12 EU . Op die manier krijgt iedereen de kans om te gaan genieten . Allen daarheen!
|
|
|
Post by theaterfreak on Sept 25, 2007 17:55:33 GMT 1
Veel onterechter vind ik de cast van Grease... De romeo's en Sasha... ik dacht echt dat het in de film jonge gasten waren... of vergis ik mij nu zo hard ? ik dacht het niet! Pff, echt belachelijk! Waar is't vertrouwen in het jeugdig talent? in de toekomst? Sasha en Davy vond ik al stom, maar nu Chris en Gunther... Naambekendheid is precies belangrijker dan passen in de rol... och, moeten niet teveel woorden aan vuilgemaakt worden. Kzal wel eens gaan zien, omdat ik toch wil weten wat en wie volgend jaar met de awards zal gaan lopen. Dat zal dan pas onterecht te noemen zijn! Greets Ibisje xxx helemaal mee eens Pinkertje.
|
|
0rowan0
Volwaardig Acteur
[R]owan
|
Post by 0rowan0 on Sept 25, 2007 18:41:35 GMT 1
In m'n eerste post had ik het enkel over de prachtoverwinning van Beauty and the Beast, nu iets meer over de categorie Beste Vrouwelijke Hoofdrol:
Het ging zoals Musicalsite.be al eerder meldde tussen 3 grande dames, een operaster, een actrice en een musicalactrice. Dat Miranda zou genomineerd worden voor haar rol als Castafiore stond buiten kijf, een hilarische vertolking maar het vocale kon stukken beter (denk aan Jacqueline), geen verzilvering dus. Het ging eigenlijk tussen Ann Van den Broeck (de musicalactrice) en Leah Thys (ja, de actrice). Dat we voor Leah een nominatie mochten verwachten wisten we al langer, ze zat eens niet in de jury, dus het was mogelijk om haar op die manier ook es in de kijker te zetten. Het meest onverklaarbare is dan nog wel dat ze hem wint, ze doet één "musical" in haar leven waarvoor ze haar meer verdiept heeft in het neerzetten van Marlène dan het zingen, Leah stond er, maar... Ann Van den Broeck vertolkt Piaf en wie stond daar, niet Ann maar Piaf zelf! Onherkenbaar! Maar heel herkenbaar als Piaf, de stem, het karakter, alles! Een absolute uitdaging! Dat niet alleen, Ann deed verscheidene concerten afgelopen seizoen en vertolkte niet alleen een dijk van een dame (Piaf) maar ook een kind van 12 (Wendy) en bovenop de rol van Belle! Waarin ze voorstelling op voorstelling schitterde, telkens met dezelfde energie, dezelfde glans, dezelfde klasse, dezelfde glasheldere stem! Daarom alleen moest haar nominatie verzilverd worden! Het enige wat we kunnen afleiden is vriendjespolitiek. Leah heeft inderdaad ook al heel veel bewezen en betekent voor de musicalwereld, maar daarvoor bestaat een andere prijs beste jury: Bijzondere verdienste. Het is niet omdat iemand een keertje de prijs kán winnen dat je hem daarvoor ook moet geven! Ik dacht dat er bij de keuze van de verzilveringen vooral gekeken werd naar het talent, de professionaliteit en vooral het engagement?! Voor mij en vele liefhebbers is Ann dan ook de terechte winnares!
|
|
LiseloT
Volwaardig Acteur
|
Post by LiseloT on Sept 25, 2007 19:38:58 GMT 1
Ik kan mij toch redelijk vinden in het oordeel van de jury.
Ik vond het eerder onterecht dat "Kuifje, de Zonnetempel" meer nominaties had dan "Beauty and the Beast". Want zo'n productie, daar kan je gewoon niet naast kijken! Dat het publiek de Radio 2 Publieksprijs) aan "Beauty and the Beast" gegeven heeft en de jury 5 andere nominaties en 4 Prijzen aan deze prachtige productie schonk, kan ik alleen maar toejuichen! Deze productie zag ik niet voor niets 4 keer en dat vond ik dan nog te weinig. "Kuifje, de Zonnetempel" zag ik maar 2 keer en de 2de keer vond ik dat ik sommige stukken al een keer te veel zag. Waar ik bij "Beauty and the Beast" bijna volledig achter de cast stond, zaten er bij "Kuifje, de Zonnetempel" enkele castteleurstellingen in voor mij die mij belet hebben deze voorstelling echt top te vinden. "Honk", "Kuifje, de Zonnetempel" en "Sunjata" werden voor Beste Musical genomineerd. Die nominaties op zich, daar kon ik mee leven. Maar dan zou er een vierde moeten tussenstaan, genaamd "Beauty and the Beast". De pers sprong als een gek op deze voorstelling, Musicalsite stond in vuur en vlam bij de première, bij de val van René, bij elke verlenging, bij de emotionele laatste voorstellingen,.. En opeens geen "Beauty and the Beast" voor Beste Musical? En bij dat oordeel ben ik, als 'doodgewone fan', niet alleen!
Ik had niet verwacht dat Beste Vrouwelijke Bijrol naar Goele De Raedt zou gaan. Ik vind Goele zelf een echte klasse-actrice, maar in "Beauty and the Beast" vond ik ze minder. Als koningin in "Sneeuwwitje" heeft ze mij volledig voor haar gewonnen en als nymf in "Dracula" kon ze mij ook bekoren. In "Beauty and the Beast" wist ze me niet volledig te overtuigen, maar toch was ik blij met de eerste prijs van de avond voor "Beauty and the Beast"!
Beste Mannelijke Bijrol had ik zelf voor René Van Kooten (of R an Kooten zoals het programmaboekje ons vertelde) weggelegd. Peter van de Velde vond ik té Carlo Boszhard-achtig. Maar mensen die Carlo nooit aan het werk hebben gezien (waaronder bijvoorbeeld mijn familie en vrienden), vonden Peter supergoed en zagen niet waar hij zijn inspiratie gehaald had. Lumière op zich is ook een dankbare rol, vandaar dat een nominatie natuurlijk niet onverwacht kwam. Maar de prijs zelf zou ik aan René hebben gegeven. Niet omdat hij Gaston super speelde, maar omdat hij Gaston wás!
De Prijs waar ik zelf ongelooflijk nieuwsgierig naar was en waarvan ik absoluut een winnaar voor ogen had, was die van Aanstormend Talent. Deze moest en zou voor mij absoluut naar Steve Beirnaert gaan. Dat vond ik al begin dit jaar, nadat ik hem voor de allereerste keer als Lefou zag. Hij was gewoon meesterlijk! En het feit dat hij alle (!) voorstellingen van "Beauty and the Beast" gespeeld heeft, is op zich een trofee waard! Mijn oprechte dank aan de jury om deze Prijs aan hem te geven, hij verdient het zó!
De Bijzondere Verdienste voor Studio 100 vond ik wel 'bijzonder verdiend'. Ze draaien al jaren mee in het wereldje, zetten jaar na jaar een mooie kindermusical op de planken die ook ouderen weet te bekoren en doen er zelfs nog een paar volwassenenmusicals bovenop. Iemand die daarbij ook nog het pareltje "Bloedbroeders" (in 2005 goed voor 8 nominaties en 4 Prijzen) geproduceerd heeft, verdient deze prijs zeker en vast!
Dat "Beauty and the Beast" de prijs voor Beste Ensemble kreeg vond ik ook weer zeer terecht en verdiend. Zeker omdat de hele productie op zich niet genomineerd was voor Beste Musical (zie hierboven in mijn relaas). Maar deze genomineerden lagen erg dicht bij mekaar, want de Peruaanse dansen uit "Kuifje, de Zonnetempel" konden me ook erg bekoren.
Beste Creatieve Prestatie naar Stef Stessel en Frank Hardy voor "Sunjata", Beste Inhoudelijke Prestatie naar Pieter Embrechts en Wawadadakwa. Dit vond ik enigszins verrassend, maar wel terecht dat ook de kleinere producties iets in de musicalpap te brokken hebben!
Omdat ik absoluut wilde (en ik heb gelukkig mijn zin gekregen) dat Steve Beirnaert Aanstormend Talent kreeg, wist ik ook direct wie mijn favoriet voor Beste Mannelijke Hoofdrol was: Jelle Cleymans. Ik vond hem een zeer goede Kuifje, over een fantastisch musicaldebuut (als je Gavroche in "Les Misérables" even niet meetelt) gesproken! Deze Prijs vond ik dus ook terecht toegekend aan Jelle! De prestaties van Dimitri Leue kon ik niet beoordelen, daar ik de voorstelling niet heb gezien, maar die van Aron Wade heb ik wel gezien. En dat was genoeg om me direct na de bekendmaking van de nominaties af te vragen: "Waarom staat Aron Wade wél in het lijstje voor Beste Mannelijke Hoofdrol en Jan Schepens níet?". Voor wie niet tussen de regels gelezen heeft: ik vond de prestaties van Aron 'ondermaats' te noemen! Aan Jelle kon hij in geen honderd jaar tippen, dus terechte verzilvering van de nominatie naar mijn mening!
De Beste Vrouwelijke Hoofdrol van 2007 is voor mij zonder enige twijfel Ann Van den Broeck. Boris heeft hierboven al een deel van mijn mening gevormd. De denkpiste om Bijzondere Verdienste aan Leah Thys te geven en Beste Vrouwelijke Hoofdrol aan Ann, leek mij de meest correcte. Helaas verliep dat gisteren, ook al hadden we het zien aankomen, even anders. Doch 'apprecieer' ik Leah nog altijd meer om haar rol in de musicalgeschiedenis en wat ze haar studenten leerde, dan om die ene musicalrol die ze nu gespeeld heeft. In dat opzicht had ik de Prijs dan ook liever naar Ann zien gaan, die al enkele jaren volop bezig is in musicalland (én goed zelfs, want ze kreeg in 2004 al Beste Vrouwelijke Bijrol voor "Merrily we roll along"), de ene rol na de andere speelde dit jaar en dat ook nog een tijdje zal doen als we haar agenda voor de komende maanden bekijken!
Beste Regie was dan weer weggelegd voor Frank Van Laecke, net als vorig jaar voor "Dracula". Hier had ik niet direct een favoriet, omdat alle heren (en dan denk ik vooral aan Martin Michel en Frank Van Laecke, omdat ik Paul Van Ewijk minder goed ken) heel wat betekenen op musicalgebied en allemaal al mooie voorstellingen op hun naam staan.
De show in het algemeen vond ik een beetje teleurstellend. Er zaten enkele mooie voorproefjes in, maar als je geen "Get on your feet" uit "Dora en het Piratenavontuur" kunt laten zien omdat het nog te vroeg is, doe dan gewoon niets en kom op de Vlaamse Musicalprijzen niet aanzetten met een belachelijk 'filmpje'. Een onbewegend beeldje met een typische reclamestem die vertelt dat we naar de piratenshow van Dora moeten komen kijken, het zegt niet veel over de kwaliteit van de voorstelling zelf. Of net wel, maar dan negatief. Dat was dan ook te horen aan de reactie van het publiek: gelach. En dat terwijl de applausmeester enthousiast om een applaus vroeg.
Ode aan De Bakelietjes, voor mijzelf het hoogtepunt van de voorproefjes. "Het dorp" vond ik prachtig gezongen! Ook Tim Driesen kwam in de buurt van een muzikaal hoogtepunt. Een mooie stem vond ik.. We mogen trots zijn op ons Vlaams talent! "The next ten minutes" uit "The last five years" smaakt naar meer, Ann en Jan nogmaals herenigd in zo'n bijzonder verhaal, dat mogen we niet missen! Het stukje uit "Lied van Zand" kon me ook bekoren, al weet ik helemaal niets over de Kempen en hun tradities.
Wat mij dan weer absoluut niets zei en wat voor mij zoiets als een 'zapmoment' zou zijn mocht ik een ATV-kijker zijn, was "Move on" uit "Soundheim". Chadia heeft een goeie stem, maar ten eerste liet haar jurk het niet toe naar haar te kijken en ten tweede vond ik het maar saai overkomen. Wat me zelf ook verbaasde, want ik vond Chadia schitterend in "Camille" en ben meestal wel te vinden voor wat viool en contrabas op een podium.. Jammer ook dat er geprutst was met opnames van de live-cd van "Kuifje, de Zonnetempel", terwijl musical een livegebeuren is. En dat Deborah De Ridder en het andere meisje -dat ik nog niet kunnen identificeren heb- een beetje verloren stonden tijdens het stukje uit "The party is over" met Anne Mie Gils. En wat was dat dan nog met "Cinderella"? In "The Stage" zullen ze mij zo gauw niet zien..
De Grease medley als afsluiter was tegelijkertijd een meevaller en een teleurstelling.. De meevaller was dat Sasha het beter dan verwacht deed (al staat ze echt niet met die blonde pruik, waar halen ze het). De teleurstelling heeft normaal gezien maar 1 woord nodig: Davy Gilles (ja, dat zijn dus 2 woorden). Tijdens die paar minuten heb ik mij weer mateloos geërgerd aan zijn stemgebruik. Maar daarbij komt nog eens dat volwassen mannen proberen om 18-jarige jongens te spelen.. Neen, neen, neen! Er is genoeg bekend en minder bekend talent mét de juiste leeftijd in Vlaanderen om die rollen te spelen. Maar tegen deze commerciële beslissing (want wat is het anders?) kunnen we wederom niets doen..
De Vlaamse Musicalprijzen 2007, een geslaagde avond Antwerpen. De meeste nominaties werden naar mijn mening door de juiste mensen mee naar huis genomen. Sommige voorstellingen voor volgend seizoen hebben wel een steekje laten vallen tijdens hun voorproefje. Een gemiste kans! Benieuwd of ze dat tijdens de producties zelf weten recht te zetten en volgend jaar zelf op de voorste rijen mogen plaats nemen met al een nominatie op zak en kans op een overwinning.. Tot volgend jaar!
|
|
ale
Auditie kandidaat
|
Post by ale on Sept 25, 2007 20:34:46 GMT 1
Ik ben het nagenoeg helemaal eens met de keuze voor winnaars van de Musicalprijzen. Beauty and the Beast is iets te rijkelijk bedeeld maar voor de rest alles dik in orde. Wat het forumgedoe over ann betreft: duidelijk het hart van de fan dat spreekt. Ann was uitstekend. Ze had de prijs best verdiend maar Leah Thys evenzeer. Zij was grandioos in Marlene. Vergeet niet dat andere Marlenevertolkers ook al prijzen wonnen met deze rol: zo ongewoon is het dus niet. Meteen over vriendjespolitiek beginnen is triest. Iedereen wist dat die opmerking ging komen en die jury toont lef door toch voor de beste te kiezen. Ook de keuze voor Sunjata toont lef. En jullie zijn niet consequent. Jullie zeggen dat de jury vriendjespolitiek doet maar beginnen zelf over machinaties als geef Leah dan Bijzonder Verdienste (voor die twee musicals waar ze ooit in stond en omdat ze les geeft? ). Goed dat dat niet is gebeurd want dan ben je aan het sjoemelen en doe je aan vriendjespolitiek. En waren er eigenlijk geen twee juryleden weg gemoeten? Dat ander jurylid heeft niet eens een nominatie, waar is daar dan de vriendjespolitiek. De acts: Grease was tegenvaller van de avond. Pogingen om wat applaus te krijgen lukten niet eens. Terwijl bij Tim Driesen spontaan werd meegeklapt. Het lijkt geen groot musicaljaar te worden in Vlaanderen. Hopelijk zijn de kleintjes goed of het is een jaar niksen.
|
|
ale
Auditie kandidaat
|
Post by ale on Sept 25, 2007 20:39:14 GMT 1
Ik vraag me af hoe ze dat volgend jaar gaan doen met Grease voor de Musicalprijzen. Zij waren toch al genomineerd dit jaar? Kan Grease dan weer meedoen? Martin Michel kan toch niet voor dezelfde regie genomineerd worden?
IK vraag me af of ze helemaal niet mee mogen doen of alleen met de Vlaamse dingen.
Ik las daarjuist dat Sunjata terug gespeeld word. Eigenlijk wel fantastisch dat een musical opnieuw gespeeld word dankzij zo een prijs.
|
|
LiseloT
Volwaardig Acteur
|
Post by LiseloT on Sept 25, 2007 21:07:53 GMT 1
Fan van Ann? Ja. Maar ben ik daarom partijdig? Ik vind Goele De Raedt en Peter van de Velde ook sterk, Steve De Schepper een briljante Zonnebloem, maar toch zag ik die Prijzen naar andere mensen gaan.. Ik ben heus volwassen genoeg om objectief te blijven als het om zo'n dingen gaat! Denk dat de uitvoerigheid van mijn post wel bewijst dat ik niet zomaar iets zeg als "die vond ik goed", "die vond ik slecht", "die verdient helemaal geen prijs", "die moest genomineerd zijn" enzovoort.. En dus consequent ben. Alles lijkt me toch iet of wat gegrond. Natuurlijk zit er een eigen mening in verwerkt, maar die heeft iedereen. Jij vindt dat Leah de prijs moest krijgen, ik vond dat Ann hem moest winnen. Maar heeft daarom iemand van ons gelijk? Neen, we verschillen gewoon van mening. En dat ik de 'Bijzondere Verdienste eens aan Leah zou geven en Ann dan Beste Vrouwelijke Hoofdrol krijgt', dat vind ik overdreven uitgedrukt. Boris en ik hadden voorheen gesproken over de concurrentie tussen Leah en Ann, maar ook over wie Bijzondere Verdienste dit jaar zou krijgen. Hans Peter Janssens was daar 1 naam van, maar ook was het idee gevallen dat Leah die prijs wel eens zou kunnen winnen. Ze heeft heel wat meer gedaan dan 2 musicals en lesgeven, dat weet ik ook wel, maar ik kan hier moeilijk haar cv gaan opzeggen. Nu Leah een jaar jury-vrij is, zouden ze haar dus zonder dat ze het zelf wist tot Bijzondere Verdienste kunnen bekronen. En op die manier maakte Ann dus meer kans op Beste Vrouwelijke Hoofdrol. Onze redenering is dus veel meer dan 'geef de één dit en geef de ander dan iets anders'!
Volgens mij moet het volstrekt reglementair en mogelijk zijn dat Martin Michel en "Grease" kans maken op nominaties voor de Vlaamse Musicalprijzen 2008. Het is geen herneming van de vorige Nederlandse versie, maar een nieuwe productie, met een nieuwe Vlaamse cast, dus waarom niet?
|
|
ale
Auditie kandidaat
|
Post by ale on Sept 25, 2007 21:18:47 GMT 1
dag liselote, misschien verduidelijken dat ik het niet over jou had maar het had over de persoon die het in vette letters over vriendjespolitiek had.
|
|
polleke
Auditie kandidaat
|
Post by polleke on Sept 25, 2007 22:18:14 GMT 1
Ook ik was gisteren aanwezig, maar een super-avond had ik niet, jammergenoeg. Nochtans had ik me tijdens editie 2005 en 2006 beter vermaakt; Vergeleken met de edities van verleden jaar 5en vooral van 2 jaar geleden) ben ik blij dat ATV een platform schept en het aandurft dit gala live op tv te brengen, en zo musical in vlaanderen in de kijker probeert te zetten; daar ben ik blij om. Dat het wat sfeerbrekers met zich brengt (reclame blokken, rondsuizende camera's, applausmeesters) nemen we er dan graag bij. En jammergenoeg is het slechts regionaal (en dan is het nog niet eens mijn regio, maar soit) maar toch besteden nationale media ook aandacht aan deze prijzen (rode loper, vrt nieuws enzo) en dat is wat nodig is willen ze musical in vlaanderen promoten. Dus dat is goed. Ten tweede ben ik blij dat de prijzen dit jaar opnieuw zijn ingericht en vormt het een stimulans voor de sector, de acteurs en publiek, en is het zodoende een zeer lovenswaardige zaak. Chapeau voor de inrichters die musical een stem willen geven in vlaanderen. Ten derde: blij dat dit wat leven in de brouwerij brengt op dit forum. Zo hoort het. Wat de nominaties betreft: ook ik kan me niet vinden in alle beslissingen, maar ook dat hoort zo. Blijkbaar heb ik een sensatie gemist (sunjata heb ik niet gezien) en dus kan ik niet compleet oordelen. Maar toch moet dit me van het hart. Bij de bijrollen vind ik de verzilvering (en dan heb ik het niet over de nominaties) van Goele terecht. Wat Peters prijs betreft/ die had misschien naar Rene moeten gaan: als musicalster veel beter dan Peter (wat hij nu staat te doen in Into the Woods is heel erg prima btw) maar peter heeft gewoon een heel prachtige lumiere neergezet, onafgezien van de al-dan-niet Boszhard imitatie (waarover ik opnieuw niet kan oordelen), en dan jubelt mijn vlaamse hart dat hij het heeft gehaald. B&B ging met veel prijzen lopen en dat weerspiegelt ook de smaak van het vlaamse publiek, gezien de musical het toch goed gedaan heeft. Kuifje was een beetje ondervertegenwoordigd, maar jelle verdient de prijs gewoon, en Frank ook. Punt. Over de avond zelf, en vooral de voorproefjes, ben ik ook minder enthousiast. Wat nieuwe vlaamse musicals betreft (dora telt ff niet mee) zijn er dus judy, the last five years, cinderella en grease. Persoonlijk zien ze me niet in the stage, grease wordt zeer erg twijfelen, maar the last 5 years staat op het programma. Inderdaad is de rest van hetgeen getoond werd gisteren meer avondvullend een geen echte musical; En toch hebben lied van zand, en de bakkelietjes mij meest aangegrepen gisteren en liep ik vandaag de ganse dag "het dorp" te neuriën; Blij ook voor Dimitri Verhoeven wat een prachtige stem, jong talent in vlaanderen/ jazeker! Ook Sam Verhoeven met zijn verhaal aan het begin van Lied van Zand was echt meeslepend: een volwaardig acteur met een mooie stem. Wat castekeuze betreft voor Grease: deze mannen zijn jonger dan de keuzes nu. Soit, ik begrijp iik ook dat ze willen volk trekken en dus wat bekende koppen zetten in de productie. En de Grease Lightning van Gunther Levi vond ik, en nu moet ik voorzichtig zijn, het minst slechte uit de medley. Maar vermoedelijk ga ik toch eens een kijkje nemen. Nog twee kleine opmerkingen: ik verawcht binnenkort meer commentaar over Peter de Smet en de musicalopleiding, hoopo dat dat niet verdwijnt voor de studenten ginder en de sector. EN stage brengt Evita en Ciske naar Vlaanderen in het volgende seizoen. Misschien dat daarmee het tij zal keren?
Geniet van musicals, laat je meeslepen door de magie van het theater en onthou dat kleine producties (zoals wellicht the last 5 years er eente zal worden) je ook kunnen meenemen naar die wondere wereld. Denk maar aan Camille van jaren geleden:: geen decor (bunker van het depot in Antwerpen) en toch heb ik Parijs gezien en beleefd met die voorstelling. Hetzelfde met Into the woods in Amsterdam op dit moment.
|
|
nelson
Auditie kandidaat
|
Post by nelson on Sept 25, 2007 22:40:15 GMT 1
Het meest belachelijk heeft de jury zich gemaakt bij Steve voor aanstormend talent. Hoe lang mag iemand in Nederland een aanloop nemen om zich in Vlaanderen aanstormend talent te noemen. In Nederland speelde hij al in minimaal 6 musicals namelijkl. Uiteraard gun ik het Steve van harte. Goede vertolking (en een uitstekend schrijver) maar kloppen vind ik het van geen kant.
Natuurlijk geven awards een verkeerd beeld. Kijk naar de historie, hoeveel producties veel awards hadden en bedenk zelf welke dus met lege handen stonden. Zo geweldig was Beauty& the beast niet: terecht dat ze in dit veld geen nominatie beste musical hadden. Ook niet gek dat de hoofdrollen geen nominatie kregen, omdat ze niet uitblonken, maar gewoon hun ding deden. De diepere laag die in de voorstelling zou moeten zitten komt er niet uit, al was ie beter dan de Nederlandse. Kijkend naar de lijst komt deze show zelfs niet in mijn vijf beste shows voor. Maar als je oprecht meent dat iemand de beste is kun je natuurlijk onmogelijk zeggen: jamaar ze hebben al zoveel prijzen, we moeten deze aan een andere productie gunnen. En zo biedt de regie-prijs de mogelijkheid ook een troostprijs voor beste productie uit te reiken, immers deze twee prijzen zijn het meest verweven.
Aan de prijs voor Leah Thijs zal een luchtje blijven hangen. Misschien was ze de beste en heeft ze m verdiend gewonnen, maar als ze niet de beste was, had de jury haar die prijs dan ook niet gegeven? Uiteraard jammer voor de uitmuntende vertolking van Miranda van Kralingen, die de uitstekende Jacqueline van Quaille kilometers overtrof.
Prijzen voor Lumiere en Babette: onbegrijpelijk. De eerste was een regelrechte verschrikking zonder enige oprechte emotie in zijn spel, de andere niet noemenswaardig (niet gek hoor, voor een huishoudelijk artikel, maar wat verdient te winnen: de uitzonderlijke prestatie, die van Sabine Beens dus).
Of Sunjata het verdient of niet hangt van de definitie van musical af. Een musical is meer dan een toneelstuk met liedjes en daar ik Sunjata niet heb gezien kan ik ook niet beoordelen of ik dit specifieke toneelstuk met liedjes een musical zou noemen. Voor musicalminnend Vlaanderen is het een domme keuze om prijzen te geven aan producties die er niet op rekenen; die zijn natuurlijk veel waardevoller bij mensen die wel echt met musical bezig zijn.
Jammer dat Honk ook hier weer helemaal buiten de pot piest. Voor 1 van de beste producties van het afgelopen jaar was een stuk meer waardering op zijn plaats geweest. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch een meer Nationalistische gedachte bij de jury heeft meegespeeld dan de jankers over te veel Nederlandse nominaties hadden gedacht. Want sommige Nederlanders waren weldegelijk beter dan de Vlaamse winnaars.
Dus jury, definieer eens wat een musical is en wat nog tot aanstormend talent wordt gerekend. Zodat ook de niet-leden de keuzes kunnen begrijpen.
De voorproefjes waren afschrikwekkend. Soms onverstaanbaar, veelal hadden ze weinig met musical te maken, en als het dan een keer ergens op dreigt te gaan lijken is er geen spoor van enige emotie te bekennen (last 5 years). Tim Driessen is goed, maar speelt niet in België. Grease klonk lekker, maar die Kenickie kan optisch zijn eigen vader zijn. Kuifje was goed, maar dat wisten we al. En verder? Land van Zand, waar ik geen speeldata in de toekomst bij kan vinden, dat was goed. De Bakkelietjes was leuk, maar ging tegen het einde al een beetje vervelen; een hele voorstelling zie ik nog niet zo 123 boeiend zijn. Cinderella zorgt voor hoofdpijn voordat je je glas wijn hebt aangeraakt. Ja, het is zorgwekkend, het komende Vlaamse musicaljaar.
|
|
ale
Auditie kandidaat
|
Post by ale on Sept 26, 2007 12:51:57 GMT 1
Iédereen, maar dan ook echt iédereen die Sunjata zag vind het fantastisch. Creativiteit ten top, zelf gemaakt. Een betere winnaar is onmogelijk. En waarom verschieten de makers? Het zijn theatermensen, niet musicalmensen. Maar wat ze maakten is een theaterstuk waarvoor ze liedjes maakten en waar ze in zongen en wat ze zongen was het verhaal van het stuk. Dit is meer musical dan Mamma Mia waar rond wat bekende hitjes een flutverhaal werd geschreven. Sunjata is een heel goede musical en er is al zo weinig Vlaamse musical. Als de mensen van Sunjata nu nog stukken maken dan komen er Vlaamse musicals bij en het zijn dan nog goede ook. En toch is er boosheid omdat Sunjata wint. Leah Thys hetzelfde. Iédereen maar dan ook iédereen vond Leah Thys uitstekend. Maar nee ze mag geen prijs krijgen want ze zat voordien zelf in de jury en dus is het vriendjespolitiek. Is dat nu eerlijk: dat iemand al bij voorbaat niet mag winnen omdat hij eerder in een jury zat? Vlamingen en Hollanders hetzelfde. Eerst kwaad want er zijn Hollandse nominaties en nu kwaad want er zijn geen Hollandse winnaars.
De optredens hetzelfde. Er zijn niet veel musicals. De vorige jaren kwamen er musicalartiesten dikwijls gewoon een mooi nummer zingen. Dit jaar kwam het tenminste allemaal uit iets waar we naar kunnen gaan kijken. Ze proberen iets nieuw en dan kunnen ze later echte musicals gaan maken zodat er weer meer Vlaamse musicals zijn maar dat mag ook al niet.
Het is waar, met zo'n mentaliteit word het nooit wat met de Vlaamse musical. Dat is niet de schuld van prijzen of van musicalmensen maar wel van fans die alleen typische musicaldingen willen zien en niets dat vernieuwend is.
|
|