Mijn verslag van op Clubs zal ik ook hier even plaatsen:
Gisterenmiddag,
14 juli, de voorstelling om
15u gezien! Was de eerste keer dat ik de voorstelling zag, als je die op 20 december 2001 niet meerekent tenminste
..
De show in het algemeen kan nog beter. Je merkt dat er nog een beetje aan moet gesleuteld worden, bepaalde mensen nog meer ingespeeld moeten worden en het samenspel nog beter kan. Maar de voorstelling mag zeker al gezien worden
!
Decor vond ik vrij mooi, de diaprojectie met de stripbeelden vond ik toch nog redelijk geslaagd, al had ik daar voorheen mijn twijfels bij. De waterval was ook een mooi alternatief. Sommige decorstukken maken wel veel lawaai (ik herinner me nog zeer luide knallen bij het opdraaien van de rotsen voor de watervalscène!).
De
Franse boventiteling stoort absoluut niet als je parterre zit, ze hangt vrij hoog. Waardoor je als Franstalige beter op balkon zit volgens mij, want vanwaar wij zaten (rij 9 -rij 6 dus- stoelen 2, 4, 6 en 8) was het onmogelijk om boventiteling en scènebeelden in één oogopslag waar te nemen, 't was elke keer je hoofd fel naar achteren houden om iets te lezen. Een opmerking bij dat laatste is ook de volgende: op de eerste rijen zit je vrij diep/laag naar mijn mening. Zou zeker niet lager dan rij 9 willen zitten..
De show kwam een beetje traag op gang, de scène "Het Incagraf", waar ze de mummie ontdekken, was nog een beetje flauw.. Ook heel donker op het podium, meer licht zou zeker gemogen hebben! Het gezicht van de man die roept "Vrees de vloek van Rascar Capac" was amper te zien! Vanaf "Kuifje en Bobbie" zat alles wel goed en zat ik zelfs met tranen in de ogen om de een of andere reden..
Het
geluid was echter niet altijd optimaal geregeld.. Ik ken de dialogen en liedjes al uit mijn hoofd door de video van de vorige versie, maar mensen die het voor de eerste keer zien zullen toch wel een deel van de tekst (zowel belangrijk als minder belangrijk voor de plot) gemist hebben! Steve De Schepper was bijvoorbeeld moeilijk te verstaan, doordat hij een fijn stemmetje gebruikt stond zijn micro gewoon té stil.. Wel jammer, want hij is echt leuk als Zonnebloem!
Het
ensemble was me voor het grootste deel vrij onbekend.. Wel een pluim voor hen, al die verschillende rollen met soms maar weinig tijd voor kledingwissels lijkt mij! Ook vocaal waren ze sterk én verstaanbaar, ook niet onbelangrijk! Ook mooie
choreografieën, pluim voor Martin Michel
!.
Dan de
hoofdrollen..
Kuifje - Jelle CleymansIk was zéér benieuwd, omdat ik Tom Van Landuyt indertijd zeer geschikt vond als Kuifje.. Maar met Jelle is echt een nieuwe en zeker even goede Kuifje opgestaan ;D!! Prachtig gezongen, niet één valse noot te bespeuren. Waar ik zijn acteerprestaties in "Spring" niet echt van grote klasse vind, vind ik zijn acteerspel als Kuifje zeer sterk! Ik zat zoals gezegd met tranen in de ogen bij "Kuifje en Bobbie". De tranen verdwenen wel weer vrij direct, maar bij "Kuifje, help ons" waren ze er meer dan terug en moesten er zelfs een paar rollen. Dat kan aan de prestaties van Jelle, Kalinka en Deborah gelegen hebben, maar misschien was ik gewoon in een emotionele bui, ik zal zien of het zondag opnieuw van dat is
! Conclusie van dit emotionele paragraafje: Jelle als Kuifje = meer dan geslaagd! ;D
Bobbie - Zohra of ZihnaIk weet niet welke van beide honden we hadden, zo'n "hondenidentificeerder" ben ik niet (they look so similar
).. In ieder geval, het leek wel alsof Zohra of Zihna niet helemaal haar dagje had. Ze sprong namelijk 2 keer redelijk fel uit Jelle's armen, op het einde van "Kuifje en Bobbie" en tijdens het de finale. Ook in het 'broek bijten' in Peru had ze niet echt zin.. Maar de kindjes in de zaal zijn natuurlijk dol op Bobbie, of die nu luistert of niet
! *Kleine aanmerking hierbij.. Het blaffen in de opera door Frank Beurskens: aan de zwakke kant.. Op de cd van de vorige versie is het geblaf veel echter (of zelfs helemaal echt?), zo zou het nu ook moeten zijn. Een of ander opgenomen geluidsfragmentje.. Maar goed, dat is een detail
!*
Kapitein Haddock - Karel DeruweOorspronkelijk had ik de tickets voor deze voorstelling gekocht omdat Henk dan nog speelde. Daarna bleek dat Karel al bezig zou zijn, maar ik sprong een gat in de lucht toen Musicalsite.be vorige week meldde dat Karel pas vanaf 17 juli opging. Er ging dan ook een serieuze "oh nee!!" door mij toen ik niet Henk Poort maar Karel Deruwe "Duizend bommen en granaten" hoorde roepen, ten gevolge van de val van zijn paard. Teleurstelling alom bij mij en mijn familie, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit één van de betere rollen is waarin ik hem gezien heb (al probeer ik hem meestal te vermijden
). Waar ik hem in "Peter Pan" niet kon aanzien of aanhoren, kon ik hem nu best verdragen. Echt goed vond ik hem echter niet (zang oké, maar zeker niet zonder valse noten; acteerspel toch maar zo zo om al zo lang in het vak te staan, zelfs een beetje met gevaar tot overacting). Hij missprak zich ook enkele keren en vergat een paar keer zijn tekst, bijvoorbeeld een paar zinnen tijdens "No sé".. Geen mens die het zou merke als hij gewoon zweeg of een vorige lijn zong, maar hij begon een paar klanken en halve woorden uit te brengen die geen verband hielden, waardoor het natuurlijk wel opviel. Ik blijf het zeer spijtig vinden dat ik Henk niet eens gezien heb, hij deed het zo geweldig, maar goed, "het zij zo"..
Bianca Castafiore - An LauwereinsWas heel blij dat ik An aan het werk kon zien (zo zie ik normaal gezien beide Castafiore's eens)! En ze heeft me ook niet teleurgesteld! Waar ik Jacqueline Van Quaille soms echt niet kon verstaan, zong An heel duidelijk.. Leuk ook omdat ze Belgisch Nederlands praat! De vervormingen van Haddocks naam -waaronder Kapitein Hardrock
- zijn zó over de top, maar oh zó leuk..
Jansen - Walter BaeleHij is duidelijk geen danser, maar wél ingespeeld en dat doet goed
. Hij is duidelijk de beste van het duo (mede door zijn Nederlandse voorsprong natuurlijk). Ik vond zijn zang tijdens "Alles onder controle" wel niet echt schitterend, maar later tijdens de reprises en tijdens "De slinger" was dat weer in orde. Misschien gewoon een minder goede vocale start dus. Ook zijn rolletje als theaterdirecteur zet hij leuk neer, doet zo denken aan een paar typetjes die hij vroeger gespeeld heeft.. Dat brilletje en het energieke deed me dan ook meteen denken aan meneer van Leemhuysen
!
Janssen - Dirk LavrysenMoet duidelijk nog inspelen! Keek zo goed als de hele tijd naar Walter Baele en doet dat dan ook nog eens met een gezicht waarop te lezen staat "ik moet me concentreren, want ik ken mijn danspasjes helemaal nog niet".. Ik hoop dat hij snel zal bijbenen!
Professor Zonnebloem - Steve De SchepperHeel leuk gespeeld en grappig!
Vind het enorm jammer dat "De Professorenwals" geschrapt is, dat had ik Steve echt graag eens zien doen.. Zijn microfoon stond wel te stil, zoals eerder vermeld, en dat was best wel jammer. Veel van zijn doofheidhumor ging hierdoor verloren. Ik denk dat er bijvoorbeeld niet echt veel mensen gehoord hebben dat hij dacht dat hij op die brandstapel stond 'voor filmopnames' in plaats van 'tussen Incadames'.. Maar hij kreeg genoeg gelach uit de zaal op andere momenten!
Grote Inca - Richard SpijkersWat een vent, wat een stem! ;D Helemaal geweldig.. Heb hem in "Beauty and the Beast" helaas nooit als Beest kunnen zien en nu heb ik daar opnieuw zeer veel spijt van! Hij zet een geweldige Grote Inca neer, zó veel beter dan Chris De Moor uit de vorige versie.. Op mijn video spoelde ik de Grote Inca-stukken en liedjes altijd door, omdat ik die te saai en onverstaanbaar (wat zwaar gemompel
) vond.. Richard heeft me echter elk moment geboeid! Hij impressioneerde echt met zijn mooie stem. Zéér sterk en overtuigend gezongen, de hele tijd! En dus zéér jammer dat hij niet een beetje langer op het podium staat.. De kans dat ik nog eens naar Oostende trek na volgende week zondag en dus ook de kans om Richard als Haddock te zien is klein, maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik 'm toch eens mag zien, anders krijg ik er weer spijt van!
Bergamot - Bert SimhofferNiet echt veel over deze man te zeggen.. "De Professorenwals" is namelijk geschrapt, dus qua zang valt er niet echt veel over hem te zeggen. Acteerspel wel oké, enkel nadat hij 'overvallen' was door de rolbliksem en dergelijke, kwamen zijn woorden er nogal met een hoog stemmetje uit, helemaal anders dan de zware stem die je van een Bergamot verwacht.. De -vele!- kinderen in de zaal lachten de arme man ook allemaal uit (en dan bedoel ik echt luid!), omdat hij daar 'halfnaakt' zat..
Mevrouw Heining - Deborah De RidderIk keek er erg naar uit om haar tijdens "Kuifje, help ons" te horen zingen, maar helaas zong Fleur zodanig goed en luid dat er weinig van te horen was.. Maar het is gewoon een feit dat ze heel mooi zingt, naar mijn mening althans! Ze danst ook heel mooi, en acteren was ook wederom zeer dik in orde
!
Fleur - Kalinka VerschraegenZe zong echt zeer mooi en juist! Alleen vind ik dat "traantje wegvegen tijdens "Kuifje, help ons" op commando" zo ingestudeerd.. Het kwam niet zo natuurlijk over. Voor de rest speelde ze wel natuurlijk en zoals gezegd: een heel mooi stemmetje! Ik hoop dat de andere Fleur minstens even goed zijn, dan maken ze misschien allemaal wel kans op andere rolletjes!
Zorrino - Dries De VisWas blij hem als Zorrino te hebben, vond hem als Pinokkio ook wel leuk! Hij is gegroeid in zijn acteren en zingen sinds "Pinokkio", dat merk je ook wel. Het enige wat me opviel en stoorde (als zoiets al echt kan 'storen') was dat hij een beugel draagt.. Dat ventje kan er natuurlijk niets aan doen, maar in Peru was het wel een grappige tegenstrijdigheid..
Conclusie: ik had gehoopt dat deze versie die van 2001 zou evenaren, aangezien ik daar mooie herinneringen aan had. Dat is nog niet volledig gelukt, maar ze zijn zeker op goede weg! Bepaalde dingen die ik in de oude versie minder vond, zijn nu beter (bijvoorbeeld Chris De Moor - Richard Spijkers), bepaalde dingen die ik nu minder vind, vond ik in de oude beter (bijvoorbeeld Karel Deruwe - Henk Poort)!