|
Post by theaterfreak on Mar 17, 2007 13:04:26 GMT 1
Tja, als het je niet stoort dat de muzikale creativiteit zich in bochten moet wringen om zich aan te passen aan de technische mogelijkheden van de vertolker zal het wel goed zijn zeker? jullie onderschatten de competenties van sommige van onze Vlaamse topakteurs.. dat komt wel in orde.. nu hoop ik dat ze voor de scénografie STEF STESSEL zouden kunnen vragen. DAT is een tovenaar op gebied van prachtige decors...
|
|
|
Post by dirkvandewalle on Mar 17, 2007 13:21:56 GMT 1
Onderschatten of niet. Eerst het creatieve proces van de muziek schrijven zonder 'beperkingen'en dan zien via audities wie het beste past om ze te kunnen zingen is de normale gang van zaken bij internationale succesvolle topproducties.
|
|
|
Post by iemandbenik on Mar 17, 2007 17:37:40 GMT 1
juist wel een 2de rembrandt was zo mooi !!!!
|
|
0rowan0
Volwaardig Acteur
[R]owan
|
Post by 0rowan0 on Mar 17, 2007 17:57:40 GMT 1
Wrs bedoelt theaterfreak dat men een beetje origineel gaat zijn... Ik heb Rembrandt niet gezien, enkel gehoord... In tegenstelling wordt nu alles gecomponeerd door Brossé, dus ik denk dat het nog beter wordt dan Rembrandt .
|
|
|
Post by dirkvandewalle on Mar 18, 2007 11:26:29 GMT 1
Origineel? Is in elk geval niet de opinie van populaire acteurs als het over musical gaat. Ook deze hoofdrolspelers menen dat acteren en muziek maken los staan van mekaar. Eerst gaan ze acteren met spreekteksten...en oh ja, dan gaan ze ook nog een liedje zingen.
Jo Demeyere: "Musical blijft voor mij een vreemd gegeven. Als ze niet meer verder kunnen, beginnen ze te zingen."
"Ik hou van acteurs die zingen maar minder van zangers die acteren. De uitdrukking is heel verschillend. Kwetsbaarheid mag je horen", oordeelt de acteur."
Lucas Vd Eynde:
"Daens biedt een sterk dramatisch verhaal. Ik kan als acteur dus veel kwijt, terwijl de muziek al even boeiend is."
|
|
|
Post by theaterfreak on Mar 20, 2007 13:06:58 GMT 1
Onderschatten of niet. Eerst het creatieve proces van de muziek schrijven zonder 'beperkingen'en dan zien via audities wie het beste past om ze te kunnen zingen is de normale gang van zaken bij internationale succesvolle topproducties. ik heb hier een boek over MOZART, waarin staat dat ook hij de muziek componeerde voor een bepaalde zangstem.En dat zijn collegas door de eeuwen heen zich vaak hebben afgevraagd :"Prima le parole? Prima la musica? "(wat moet er eerst komen ? het woord of de muziek.. en het antwoord vind je in alle geniale composities van Mozart: PRIMA IL THEATRO! het theater boven het woord en de muziek stellen. "kunst MOET niets , theater MOET niets: alleen BOEIEN ..." (Gerda Dendoven ) een waarheid als een koe.
|
|
|
Post by dirkvandewalle on Mar 20, 2007 13:18:45 GMT 1
Interessante vergelijking...Mozart dus? Mozart componeerde voor zangstemmen die technisch gezien bepaalde uitzonderlijke mogelijkheden hadden om hen te laten schitteren. Niet om beperkingen in tessituur te verdoezelen. Prima le parole! Wil zeggen eerst de tekst of eerst de muziek.Maken we muziek op een tekst die we kennen of maken we muziek en passen we dan de tekst aan. Het wil niet zeggen eerst de vertolker en dan de muziek. Inderdaad :Prima il Theatro! De productie is belangrijker dan de uitvoerder! Blijven proberen... ;-)
|
|
|
Post by theaterfreak on Mar 20, 2007 13:31:59 GMT 1
gelukkig dacht Mozart nog niet in termen van productie dit-of-dat .... daarom is hij ook jong ,arm en ziek gestorven,hé.... het belangrijkste is dat hij nu nog steeds zovelen kan boeien .
en om terug te komen tot de hedendaagse wereld: gisteren zat ik weer in een voorstelling waarbij je na een uur op je uurwerk kijkt of het nog niet gedaan is. Niet boeiend dus. Dirk Brossé &Co zullen dat alvast wel vermijden. Anderzijds: als batb nu al stopt, vrees ik voor Daens,de musical. We blijven echt wel realistisch. :$
|
|
|
Post by dirkvandewalle on Mar 20, 2007 13:48:47 GMT 1
Blijkbaar hebt U het niet goed gesnapt. Als ik zeg 'productie' bedoel ik natuurlijk de 'kunst'. De kunst is het belangrijkst, en in dit geval is dit de muziek. De kunst van de muziek die gebruik maakt van tekst is het belangrijkst. Ik wou enkel duidelijk maken dat Uw italiaanse citaat Uw stelling tegenspreekt, en de vergelijking met Mozart niet opgaat.
|
|
|
Post by theaterfreak on Mar 21, 2007 13:52:16 GMT 1
Blijkbaar hebt U het niet goed gesnapt. Als ik zeg 'productie' bedoel ik natuurlijk de 'kunst'. De kunst is het belangrijkst, en in dit geval is dit de muziek. De kunst van de muziek die gebruik maakt van tekst is het belangrijkst. Ik wou enkel duidelijk maken dat Uw italiaanse citaat Uw stelling tegenspreekt, en de vergelijking met Mozart niet opgaat. citaat komt uit het boek van Eric-Emmanuel Schmitt(Franse schrijver °1960) "Mijn leven met Mozart" .
|
|
|
Post by dirkvandewalle on Mar 22, 2007 0:53:52 GMT 1
Ik zeg niet dat het citaat verkeerd is, ik zeg enkel dat het in dit verband niet van toepassing is.
|
|
|
Post by theaterfreak on Mar 24, 2007 21:48:42 GMT 1
Daens wordt muziektheater van de bovenste plank . WAIT AND SEE....
|
|
|
Post by dirkvandewalle on Mar 25, 2007 1:39:15 GMT 1
Ba, ik had liever een musical gezien ipv 'muziektheater' :-)
|
|
annemie
Volwaardig Acteur
|
Post by annemie on Mar 25, 2007 9:28:34 GMT 1
Daens wordt muziektheater van de bovenste plank . WAIT AND SEE.... 't is te hopen hé! Ik denk dat je beter no even kunt afwachten en zien voordat je al zoveel positief over deze musical spreekt! eigenlijk weet je buiten enkele hoofdrolspelers nog ni veel hé!
|
|
|
Post by theaterfreak on Mar 25, 2007 17:52:35 GMT 1
Ba, ik had liever een musical gezien ipv 'muziektheater' :-) Niemand is verplicht om te gaan kijken ,hé.....
|
|